We love: Mathilde Laurent, de neus van Cartier

Het is in 2006 dat ontwerpster Elke Peeters, het hart en de ziel van jouw liefste Jacki Collet, haar professionele leven een nieuwe wending geeft. Ze gaat voluit voor een fascinerende carrière als freelance lifestylejournaliste en schrijft voor tal van toonaangevende luxemagazines waaronder Look-Out, Sabato, Het Laatste Nieuws en Kwintessens. Niet veel later presenteert ze “Qu’ elle est belle”, haar allereerste collectie hedendaagse juwelen op maat van het publiek. Jarenlang combineert ze interviews, research en het juwelenatelier tot een boeiend geheel dat naadloos aansluit bij zowat alles wat haar blij maakt: kunst, design, reizen, lekker eten, mode en juwelen.

De artikels die ze schreef zijn anno 2020 gedateerd door hun details (er worden exposities aangehaald die reeds gepasseerd zijn, Gerald Watelet sloot zijn couture-atelier in Parijs, Tara Jarmon vond een nieuwe pied-à-terre in Antwerpen, de wasmachine van Chantal Thomass behoort al jaren tot de geschiedenis van het merk, …), maar blijven overeind omdat ze stuk voor stuk de liefde voor het creëren en de daaraan verbonden zoektocht naar de essentie van schoonheid als gemene delers hebben. Tijdloos is in dit geval geen holle definitie. 

Het zevende interview uit deze reeks dat Elke Peeters met jou wil delen, is een gesprek dat ze had met Mathilde Laurent, alias de neus van Cartier. Het werd gepubliceerd in Look-Out Magazine in 2008. “Behalve om de fascinerende persoonlijkheid van Mathilde Laurent, is het me bijgebleven omdat we die dag onmogelijk veel te vroeg arriveerden op onze afspraak in de hoofdkantoren van Cartier in Parijs. De meegereisde pr-lady regelde dan maar gauw-gauw een ontmoeting met hun toenmalige tassendesigner. Net zoals Mathilde onthulde deze vrouw een zeldzame passie voor haar vak. Zij toonde ons haar ongeremde liefde voor kwaliteitsleder, kleuren en de typische vormgeving. Een onverwachte, unieke ervaring was het."


Mathilde Laurent

1000 Aroma’s voor de ‘neus’ van Cartier

Neen, in Jean-Baptiste Genouille gelooft ze niet. Wel in hard werken en creatief denken. Alleen zo word je een top-parfumeur.

We ontmoeten de ‘neus’ van Cartier in haar werkkamer. Daar waar ze de formules bedenkt en en haar parfums creëert, ontvangt Mathilde Laurent (38) ons met een warme, welgemeende glimlach. Zij is een hartstochtelijke vrouw die met veel geestdrift over haar grootste passie spreekt.

Nog voor we ook maar aan onze eerste vraag kunnen beginnen, is een vurige tirade ons deel over hoe Süskinds boek Das Parfum (1985) en de verfilming ervan een verkeerd beeld scheppen over haar vak. Volgens Mathilde Laurent wordt geen enkele mens met zulk een bovenmenselijk talent geboren. Het is een metier dat je moet leren, zegt ze. Stap voor stap, met vallen en opstaan. Alleen oefening baart kunst en alleen dat werpt zijn vruchten af. Twee koolzwarte ogen lichten fel op. We geloven haar op slag. 

Mathilde Laurents betoog is klaar en duidelijk. Ook zij werd niet geboren als parfumeur. Ze was een heel gewoon kind dat graag aan alles snuffelde. Het was pas later dat ze besloot om in Versailles de klassieke opleiding tot parfumeur te volgen. “Ik stelde mezelf voor de keuze: dit of fotograaf worden. Voor mij was het één van de vele manieren om mezelf te uiten. Gelukkig kwam tijdens mijn studie ook mijn talent bovendrijven. Intelligentie, creativiteit en ervaring gaan in dit vak hand in hand. Parfums creëren is een kunst. Mijn gedachtengang is dezelfde als die van eender welke andere artiest. Ik ga volledig op in mijn verbeelding,” vertelt ze. Het was tijdens haar studie dat ze meester-parfumeur Jean-Paul Guerlain ontmoette en hij haar vroeg om voor hem te werken. “Ik was net drieëntwintig geworden. Ik aanvaarde zijn voorstel met het idee dat het voor een korte tijd zou zijn. Als een soort van stage. Na amper twee of drie maanden kreeg ik een vast contract onder de neus geschoven. Ik ondertekende mijn toekomst voor ik het goed en wel besefte. Een officieel diploma heb ik dan ook nooit behaald. In de plaats daarvan kreeg ik de mogelijkheid om met de meest getalenteerde mensen te werken en de allerbeste ingrediënten te gebruiken. Ik heb zoveel geleerd bij Guerlain, zoveel gereisd ook. Elk jaar trok ik naar Calabrië om er verse bergamot uit te kiezen. Als ik deze unieke kans niet met beide handen had gegrepen, stond ik nooit zover als vandaag.”


Mathilde leerde bij Guerlain alles over de high perfumery. Al moet ze een ware nachtmerrie geweest zijn voor haar leermeester. “Zo koppig als ik was! Niemand die er ooit in slaagde om mij van mijn idee af te brengen. Ook mijnheer Guerlain niet. Achteraf bekeken was deze eigenschap mijn grote kracht.” Haar uitzonderlijke opleiding en doorzettingsvermogen onderscheiden Mathilde van alle andere parfumeurs. Redenen genoeg voor Cartier om Mathilde Laurent op het loonlijstje te willen zetten. “Cartier heeft mij gevraagd of ik alsjeblief voor hen zou willen werken. Ik was zo blij met dit aanbod! Deze nieuwe uitdaging kon ik niet weigeren. Ook al omdat de filosofie van dit huis perfect aansluit bij mijn manier van werken. Het hele concept van de parfums op maat werd van a tot z in mijn handen gelegd. Ik krijg de vrijheid en de tijd om een parfum tot in de puntjes uit te werken. Zo heb ik doorgaans een jaar nodig vooraleer ik tevreden ben met het resultaat. Ik besef maar al te goed dat dit voorstel een luxueus cadeau is,” glimlacht ze. Al kan ze geen mens in een flesje vatten. “Ik maak een parfum dat aansluit op iemands persoonlijkheid. Het is een momentopname, een weergave van emoties ook. Een parfum op maat maken, betekent zoveel als één van de vele parfums samenstellen die een mens tijdens zijn leven kan dragen. Ik vraag mijn klanten naar de meest intense momenten uit hun leven. Vaak zijn die verbonden met opmerkelijke geuren die hen terugvoeren naar een ver land, of naar hun kindertijd. Lang vergeten herinneringen komen tijdens deze gesprekken naar de oppervlakte. Pas wanneer ik voldoende informatie heb, ga ik aan de slag. Mensen kunnen tot tienmaal terugkomen om te testen en eventuele verbeteringen aan te brengen, maar meestal zitten we  toch na vijf of zes sessies op dezelfde golflengte. Ongeveer een jaar na de eerste ontmoeting is het parfum klaar.” 

Hoeveel zo een persoonlijk parfum wel kost? Haal maar gerust 60.000 euro uit je spaarvarken. In ruil krijg je je op het lijf geschreven parfum in twee sierlijke flacons van 500 ml, twee van 150 ml en drie van 50 ml, alles in een mooie doos overhandigd. Bovendien is het flesje van 150 ml eentje van geslepen kristal, afgewerkt met gouden details. Voor de helft van de prijs mag je half zoveel vloeistof in een even mooie verpakking verwachten. 

Voor wie geen klein fortuin veil heeft voor een persoonlijk parfum, maar toch graag een creatie van Mathilde achter de oren wil deppen, is er goed nieuws. Onlangs sprenkelde de neus haar allereerste meesterwerk over de wereld uit. ‘Roadster’ is het krachtige resultaat van twee jaar hard werken onder de vleugels van Cartier. “Nog nooit maakte ik zoveel combinaties als voor dit parfum. Ik wilde absoluut een geur creëren die de ziel van Cartier heel precies weergeeft.”

Tekst: Elke Peeters - Fotografie: Wim Van Osselaer + Cartier




Populaire posts