We love: kleur, een waaier van reflecties


Het is in 2006 dat ontwerpster Elke Peeters, het hart en de ziel van jouw liefste dameskledinglabel Jacki Collet, haar professionele leven een nieuwe wending geeft. Ze gaat voluit gaat voor een fascinerende carrière als freelance lifestylejournaliste en schrijft voor tal van toonaangevende luxemagazines waaronder Look-Out, Sabato, Het Laatste Nieuws en Kwintessens. Niet veel later presenteert ze “Qu’ elle est belle”, haar allereerste collectie hedendaagse juwelen op maat van het publiek. Jarenlang combineert ze interviews, research en het juwelenatelier tot een boeiend geheel dat naadloos aansluit bij zowat alles wat haar blij maakt: kunst, design, reizen, lekker eten, mode en juwelen.

De artikels die ze schreef zijn anno 2019 gedateerd door hun details, maar blijven overeind omdat ze stuk voor stuk de liefde voor het creëren en de daaraan verbonden zoektocht naar de essentie van schoonheid als gemene delers hebben. Tijdloos is in dit geval geen holle definitie. 

Het vierde interview uit deze reeks dat Elke Peeters met jou wil delen, schreef ze voor Kwintessens in 2009, hét tijdschrift voor vormgeving en mode van het toenmalige Design Vlaanderen. In deze tekst geven vier Belgische interieurlabels hun kijk op kleur in de tijdgeest van het moment. In volle crisisperiode dus. Na de eerste grote schokgolf in 2008 worden de gevolgen zorgvuldig gewikt en gewogen door designers die zich sowieso weinig laten leiden door trends, maar tegelijkertijd erg gevoelig zijn voor veranderingen. Kleuren blijken een belangrijke graadmeter voor wat leeft in een maatschappij.


Kleur: een waaier van reflecties

Wat is kleur? Het lijkt een eenvoudige vraag, maar niets is minder waar. Spontane antwoorden maken plaats voor twijfels en wedijveren met onderliggende gedachten en reflecties. Kleur is veel meer dan een eigenschap van licht. Een precieze definitie opstellen is onbegonnen werk, een genuanceerde daarentegen, lukt aardig. Wij trokken vier designers aan de mouw en confronteerden hen met één van de lastigste vragen. 

De eerste die we aanspreken is Jean-Pol Piron van het succesvolle Aquamass, een man die badkamers heeft doen evolueren van plaatsen voor kuise hygiëne naar oorden van welzijn, ontplooiing en zelfexpressie. Sinds het einde van jaren ’70 hebben spa’s, hamams en chromo- en muziektherapieën geen geheimen meer voor hem. Geboeid door architectuur en vormgeving, bemerkte hij ongeveer vijf jaar geleden een nieuwe, belangrijke evolutie in onze manier van leven; badkamers van nu staan steeds vaker in verbinding met slaapkamers en dressings. En dat schreeuwt om een nieuwe visie op baden. Inspiratie vindt Piron in de thermen van weleer.

Aquamass’ losstaande eilandbadkuipen eisen onze aandacht op. Het zijn de bijzonder kleurrijke exemplaren uit het Dip gamma die de aanleiding vormen voor dit gesprek. We zien groene badkuipen, maar ook rode, roze, gele, oranje, zwarte, blauwe, tot zelfs goud- en zilverkleurige toe. Waarom Piron sinds enkele jaren een explosie van vorm, kleur en nieuwe materialen op de sanitaire wereld loslaat, legt hij graag aan ons uit. 

“Van de belangrijkste zaken in het leven zijn we ons niet altijd bewust. Kleur is daar ontegensprekelijk één van. Omdat het leven niet altijd rooskleurig is, kleuren we het zelf. Vooraleer ik kleur introduceerde in de collecties van Aquamass, sprak ik geregeld met aanhanger van feng shui. Zij leerden me dat iemands leefomgeving het welzijn en geluk van die persoon bepalen. ‘Als de natuur alles rood zou kleuren, zou de wereld veel agressiever zijn’, was een uitspraak die mij wakker schudde. De invloed van kleuren valt niet te onderschatten en is niet uit het leven weg te denken. Vaak zijn kleuren cultuurgebonden. Zwart als gedoodverfde rouwkleur, blauw voor pasgeboren jongetjes en roze voor meisjes zijn daar de beste voorbeelden van. Kleuren zijn ook afhankelijk van culturele evoluties. 

Iedereen kan zich moeiteloos het bruin, mosgroen en roze van de jaren ’70 voor de geest halen. Als tegenhanger op sombere kleuren als deze, raakte wit in zwang. Men voelde een nood aan zuiverheid, een tendens die nu pas -na meer dan twintig jaar- zijn dictatuur laat varen. Subtiele, zachte kleuren en chromotherapieën komen ervoor in de plaats. Daarnaast doen natuurtinten zoals beige en aarde het goed. Mensen gaan weer op zoek naar de essentie van het leven. Baden staat weer synoniem voor rust. Sanitair krijgt steeds vaker een gevoelig, sensueel imago toegedicht. Erg belangrijk in deze evolutie zijn de materialen waaruit onze badkuipen gemaakt worden. Plasticryl voelt fluweelzacht, aangenaam en warm aan. Heel wat anders dan die spekgladde; koele dingen die we gewend waren. Ook de mogelijkheid om een gepolijste binnenkant te combineren met een matte buitenkant, een tendens die volgens mij zeker zal aanslaan in de toekomst, maakt het een bijzonder interessant materiaal om mee te werken. Bovendien is plasticryl volledig recycleerbaar.”

Uiterst magisch is het concept D-Lighting, een badkuip gevormd uit doorschijnend plasticryl en voorzien van microleds die zorgen voor een fascinerend, wisselend kleurenspel onder water. De Senseaurieel brengt eveneens een staaltje innovatie ten berde. Het is een kingsize badkuip, uitgevoerd in mat wit met zachte rondingen, met een chromotherapeutische functie. Chromotherapie wendt de positieve energie van kleuren aan voor genezende doeleinden en vindt zijn oorsprong al in oude beschavingen, zoals die van het oude Griekenland en het China ten tijde van de mandarijnen. De combinatie van zacht stromend water, kleuren, parfums en muziek staat garant voor een beleving die de zinnen prikkelt en tegelijkertijd lichaam en geest volkomen ontspant. 



Wie zich in deze doorgedreven visie op welzijn herkent, is de veelzijdige Chris Mestdagh. Zijn samenwerking met BOSS paints leverde een kleurenpalet op dat gevoelens losweekt. Een coloriet ontwerpen vergelijkt hij graag met muziek componeren of een uitgelezen menu samenstellen. Zoals iedere kunstenaar streeft hij naar een tijdloos oeuvre en wil hij met zijn creaties verschillende generaties behagen. 

“Mijn werk gaat over behang noch verf, het gaat over kleur en emotie. Inspiratie is moeilijk definieerbaar, maar ik merk dat ik me laat leiden door mijn gevoel en de indrukken die ik onbewust aan elke reis overhoud. Die melange van verschillende culturen puur ik uit tot een tijdloos ontwerp dat tegelijkertijd mijn stempel draagt”, zo verklaart de ontwerper. “Voor de nieuwe behangcollectie Hamptons Story bijvoorbeeld, liet ik mij inspireren door het totaalplaatje van The Hamptons. Het gaat om alles wat ik ter plaatse beleef: de huizen in ceder, de zee met de eindeloze stranden. De kleuren zijn er nooit dezelfde. Soms is het er rustig en dan weer erg stormachtig. Het nieuwe behang straalt de sfeer en de eigenheid uit van de dorpjes die men in Long Island terugvindt en die doorleefd overkomen. Alle kleuren die ik terugvind in de natuur heb ik vertaald voor het interieur. Zoals ieder dorpje in tHe Hamptons zijn eigenheid behoudt, zo wil ik die eigenheid bewaren in de collectie. Soms is het resultaat trendy, soms tijdloos. De verf en het behang werden samen als een natuurlijk geheel ontworpen en zijn perfect op elkaar afgestemd, wat
voor ontelbare combinatiemogelijkheden zorgt.”

Naast de kleurenwaaier en het behangboek ontwikkelde Mestdagh handige inspiratieboekjes die behang en verf meesterlijk combineren. Ze tonen hoe de consument creatief aan de slag kan met kleur en verzekeren hem zo van een geslaagd eindresultaat. “Aan de hand van deze boekjes maak ik kleur toegankelijk voor het grote publiek. Ik kauw de mogelijkheden voor. Iedereen herkent zichzelf in bepaalde kleuren. Kleuren roepen emoties op en zijn even persoonlijk als je kledingstijl. Waarom verkiest iemand blauwe hemden boven rode of gele? Kleding en kleuren zijn een verlengde van je persoonlijkheid. Bij een eerste ontmoeting kan je al heel wat afleiden uit iemands kleding. Bij een interieur is dat net zo. In dit domein is oppervlakkigheid uit. Mensen gaan weer bewust op zoek naar nieuwe waarden, stellen zich open voor emoties en zijn meer dan ooit began met welzijn. Mijn kleuren vertalen hun gevoelens, scheppen sfeer en brengen rust en harmonie in huis. Toch is er nog een lange weg te gaan. We staan pas aan het begin van deze ‘innerlijke’ evolutie.”

Wat de kleuren van Chris Mestdagh zo bijzonder maakt, is het feit dat ze heel precies op elkaar afgestemd zijn. Bovendien laten ze toe om onbeperkt nieuwe lijnen te creëren. Stijlbreuken zijn uitgesloten. Mix and match is steeds het uitgangspunt.


Sommige kleuren draaien al mee van in 2004, het jaar waarin Mestdagh samen met BOSS paints, de collectie Colors with a View lanceerde. De oorspronkelijke collectie bestond uit 4 sferen en 40 kleuren: Natural Homes, Urban City, Casual Living en Flexible Fashion. Ieder thema heeft zijn eigen look en stijl en kan verschillende types van mensen met verschillende interieurs bekoren. Al snel volgde een vijfde sfeer: Viginity, gekenmerkt door veel witnuances en off-whites. Eind 2007 creëerde hij onder de naam Paper/Paint niet alleen veertig nieuwe kleuren, hij ontwikkelde ook een aantal behangsoorten. Het was een logische evolutie om verf met behang te combineren. Vandaag telt de Colors with a View-collectie 121 tijdloze kleuren en 25 aansluitende behangmotieven. Stuk voor stuk vertellen ze een episode uit Mestdaghs kleurrijke leven. 

Enkele jaren geleden ontdekten ontwerper Frederik Decoopman en Philippe Desart, directeur van ARTE, een gapend gat in de markt. Kwalitatief behangpapier sexy én betaalbaar maken werd hun doel. Hooked on Walls was geboren. Zo’n anderhalf jaar geleden introduceerden ze hun geesteskind in de Belgische huiskamers. Ondertussen is het aanvankelijke concept geëvolueerd van een trendvolgend merk naar een brand met een ijzersterke identiteit. Hooked on Walls is op dit moment aan zijn zevende collectie toe. 
“Kleur is van grote betekenis voor ons”, licht Philippe Desart toe. “Hoe je het ook draait of keert, mensen die een nieuw behangpapier uitkiezen, gaan altijd eerst op de kleur af. Pas daarna letten ze op het motief.” Philippe en Frederik geloven niet in trends. “Mensen kopen wat ze graag zien”, zegt Frederik. “Het is het buikgevoel dat spreekt. Dat geldt ook voor mij. Wanneer ik ontwerp, houd ik mij in wezen niet bezig met kleuren die goed in de markt liggen. Voor de nieuwe collectie baseerde ik mij op het architecturale. Effen kleuren en structuren nemen het over van florale motieven. De tegenstelling mat-glans is ook een inspiratiebron. Ik werk heel gevoelsmatig. Als ik bijvoorbeeld een lederlook wil creëren, zal ik die automatisch met donkere tinten associëren. Ik pik ook vaak kleuren op uit het heersende modebeeld. Dan loop ik langs etalages en geef mijn ogen de kost. Invloeden van zulke wandelingen duiken geregeld op in mijn collecties. Mode en interieur vinden steeds meer aansluiting bij elkaar. Mijn kleerkast puilt uit van de kleurtjes. Vroeger gaf ik de voorkeur aan zwart, nu draag ik met plezier een felblauwe broek. Het is een bewuste keuze. Daarmee maak ik de wereld duidelijk dat er een rebel in mij schuilt. Kleur is voor mij een statement. Noem het gerust een levensvisie.”

De crisis is volgens Philippe een geschenk uit de hemel. “Mensen hebben behoefte aan een opkikker en dus nemen ze weer kleur in huis! Dat is de positieve kant van de hele recessie. Kleuren maken mensen vrolijk. Meer dan ooit durven wij naar buiten komen met één of twee vlammende blikvangers waaraan de andere collecties zich volledig kunnen optrekken. Misschien zullen die felle tinten niet zo snel verkopen, maar ze vestigen wél de aandacht op ons product. Dat is in elk opzicht positief. Kleur is ook een uitstekend middel om een verhaal de wereld in te sturen. Wit is daar een goed voorbeeld van. Of het nu wel of niet een kleur is, laat ik even buiten beschouwing, maar als symbool van hoop brengt het in donkere tijden een onmiskenbare boodschap over. Nooit eerder zag je zoveel witte auto’s rondrijden als nu. Bewust voor kleur kiezen is durven. Je weet dat je de aandacht zal trekken en dat er over je gepraat zal worden. Om welke andere reden zou een vrouw een kleurrijk kleedje aantrekken dan om gezien te worden en zich daarbij goed te voelen?”


Kleuren mengen ze bij Hooked on Walls met de hand. “Twee manden lang zijn onze mensen ononderbroken in potjes aan het roeren. Het is een emotioneel, arbeidsintensief proces. De grootste uitdaging zit hem in de selectie. Van de honderden tinten blijven er maar enkele overeind. Belangrijk is dat de kleuren hun schoonheid in alle weersomstandigheden en in eender welk interieur handhaven. De lichtinval op een regendag verschilt nu eenmaal grondig van die van stralende zonneschijn”, vertelt Frederik. Om af te sluiten toont hij ons de stalen van de nieuwste collectie, Modern Eccentrics. Zo kunnen we ons met eigen ogen verbazen over de betovering die ervan uitgaat. We zien behangpapier dat hoogdringend een nieuwe definitie afdwingt. 


Marie Laetitia Low van het Belgische interieurlabel Marie’s Corner bekijkt kleur vanuit een heel andere hoek. Jarenlang bekleedde zij haar sofa’s met de vrolijkste weefsels, nu vindt ze de tijd rijp om een nieuwe kijk op kleur te ontwikkelen. “Een mens evolueert nu eenmaal,” antwoordt ze op de vraag naar het waarom. En geef haar maar eens ongelijk. “Toen iedereen druk was met wit, grijs en zwart, koos ik resoluut voor kleur. Rood, groen, roze, blauw, turkoois, paars en geel waren de kleuren waar ik me tot voor kort heel goed bij voelde. Eerlijk gezegd waren ze een tegenreactie op al die sombere grijstonen die het gros van de designers in hun collecties verwerkten. Ik wilde de wereld weer vrolijk maken. Nu ik merk dat uitgesproken kleuren weer aan een inhaalmanoeuvre bezig zijn, lijkt het me tijd voor verandering. Misschien zit de verhuizing van mijn kantoor er voor iets tussen. Al twee, drie jaar kijk ik uit op een groot bos. Iedere dag zie ik de rijke kleurschakeringen van de natuur voor me. Sindsdien duiken uitgesproken tinten van groen op in de nieuwe collecties. En ook veel wit, beige en zacht oranje. Wit voel ik aan als een beschermende  kleur, het geeft me een gevoel van vrede. Blauw doet me denken aan water, aan de zee. Net zoals groen schenkt het me vooral rust. Khaki vind ik fantastisch. Heel tijdloos. Het is een kleur die eindeloos kan combineren met zowat alle andere kleuren, met oranje, grijs, rood of zwart… het werkt altijd. Khaki benadert volgens mij de perfectie.”

Laetitia slaat liever een boek open over tuinen, bloemen en planten dan over interieurs. Daarin ziet ze haar favoriete kleuren samengebracht. “De kleuren van de natuur zijn niet agressief. Je zal mij dan ook nooit een muur rood zien verven, of fuchsia. Daar word ik rusteloos van, zenuwachtig zelfs. Let op: een pittige kleur kan me bekoren, maar dan liefst als welgekozen accent. Dat doet een interieur alleen maar opleven. Hoofdzaak is dat het de harmonie in huis niet verstoort. Als ik ontwerp, ben ik steeds op zoek nar evenwicht. Vroeger gebruikte ik kant-en-klare stoffen uit Italië om mijn zetels te overtrekken, nu bepaal ik zelf hoe mijn weefsels eruit zien. Heerlijk vind ik het om draden te combineren en te mixen. Uren kan ik zo doorgaan, tot mijn buikgevoel me zegt dat ik de juiste kleur gevonden heb. En dan begin ik met veel plezier aan de volgende.”


Weinig mensen durven zich wagen aan uitgesproken kleuren. “Als ik een frisse kleur gebruik in mijn interieurs,” vertelt Laetitia, “dan vinden mijn vrienden het resultaat altijd bijzonder geslaagd. Maar hen overhalen om het zelf ook eens te proberen, is een ander paar mouwen. Kleur in hun huis? Dat durven ze gewoonweg niet. Ze zijn bang dat ze het beu raken, zeggen ze. Heel vreemd vind ik die reactie. Als je op een kleur bent uitgekeken, dan gooi je er toch snel een nieuwe laag overheen? Niets zo makkelijk. Ach, er zijn nu eenmaal periodes in het leven waarin mensen zich openstellen voor kleur, of net niet. Per slot van rekening blijft het een erg persoonlijke zaak.

Tekst: Elke Peeters - Publicatie: Kwintessens, Design Vlaanderen

Populaire posts