We love: modeontwerpster Tara Jarmon, een gouden grande dame in 2008


Het is in 2006 dat ontwerpster Elke Peeters, het hart en de ziel van jouw liefste Jacki Collet, haar professionele leven een nieuwe wending geeft. Ze gaat voluit gaat voor een fascinerende carrière als freelance lifestylejournaliste en schrijft voor tal van toonaangevende luxemagazines waaronder Look-Out, Sabato, Het Laatste Nieuws en Kwintessens. Niet veel later presenteert ze “Qu’ elle est belle”, haar allereerste collectie hedendaagse juwelen op maat van het publiek. Jarenlang combineert ze interviews, research en het juwelenatelier tot een boeiend geheel dat naadloos aansluit bij zowat alles wat haar blij maakt: kunst, design, reizen, lekker eten, mode en juwelen.

De artikels die ze schreef zijn anno 2019 gedateerd door hun details (er worden exposities aangehaald die reeds gepasseerd zijn, Gerald Watelet sloot zijn couture-atelier in Parijs, Tara Jarmon vond een nieuwe pied-à-terre in Antwerpen, de wasmachine van Chantal Thomass behoort al jaren tot de geschiedenis van het merk, …), maar blijven overeind omdat ze stuk voor stuk de liefde voor het creëren en de daaraan verbonden zoektocht naar de essentie van schoonheid als gemene delers hebben. Tijdloos is in dit geval geen holle definitie. 

Het tweede interview uit deze reeks dat Elke Peeters met jou wil delen, is een gesprek dat ze had met modeontwerpster Tara Jarmon in 2008 in het Parijse hotel De Crillon voor Sabato, De Tijd. Het is haar bijgebleven bijgebleven omdat Jarmon haar kinderen de raad geeft om geen carrière in de modewereld op te bouwen, maar voor de cosmeticabranche te kiezen. “In tijden van crisis zullen vrouwen altijd geld uitgeven aan luxe. Goede kleding zal ook dan een flink prijskaartje dragen. Cosmeticaproducten daarentegen blijven relatief betaalbaar. Voor zo’n 30 euro vind je altijd wel een luxueuze lippenstift in een verpakking die doet dromen. Je vindt zelden een leuke jurk voor deze prijs.”


Modeontwerpster Tara Jarmon, gouden grande dame


Een innemende persoonlijkheid met een meisjesachtige uitstraling en een grande dame in de modewereld. Al meer dan twintig jaar, en zopas bekroond met de Femmes en Or-prijs. In de winkel hangt de eerste collectie feestjurken van Tara Jarmon. 

“Ik was 19 toen ik voor de eerste keer naar Parijs kwam om er tijdens de schoolvakanties te werken als fotomodel. De grandeur van die stad, dat had ik nog nooit eerder in mijn leven gezien. Zo groot, zo oud, zo overdonderend. Liefde op het eerste gezicht. Heel wat anders dan de ingeslapen, conservatieve plek waar ik opgroeide in Canada. Ik studeerde er politieke wetenschappen en rechten. Met het behalen van mijn diploma voldeed ik braafjes aan het verwachtingspatroon van mijn ouders, hoewel de advocatuur mij niets zei. Maar in Canada werd je in die tijd geen modeontwerpster. Tegelijkertijd wilde ik zijn zoals de Parijzenaars. Geraffineerd en verfijnd. Vol leven. Dat was mijn grote droom.”

Een droom die wat later werkelijkheid werd. Niet alleen werd Tara Jarmon verliefd op Parijs, ze liep er ook de man van haar dromen tegen het lijf. “Getrouwd zijn we nog steeds niet. Maar hij gaf me de kans mijn tweede droom waar te maken. Kleren ontwerpen. Hij was actief in de herenkleding. Voor mijn collectie neemt hij de zakelijke kant op zich, ik ontwerp”, blikt Jarmon terug. 

Een bescheiden start. De eerste collectie uit 1986 bestond uit een broek, een hemd en twee jasjes. “Je weet wel, jasjes met van die enorme schoudervullingen zoals dat destijds in de mode was. Maar de reacties waren goed. Op kleine schaal kon Tara Jarmon groeien. Acht jaar later, pas in 1994, waagde ik de stap en opende een eigen winkel in de Rue du Four, Saint-Germain. Ondertussen zijn dat er al dertig geworden, verspreid over de hele wereld. Frankrijk, Singapore, Moskou en binnenkort ook Dubai.” In ons land is een winkel in Gent. De winkel in Antwerpen deed onlangs de deuren dicht nadat het gebouw werd verkocht. 

Sterren
Tara Jarmons blik dwaalt af naar de enorme bossen rozen in de kamer. De tere kleuren fascineren haar. Inspiratie zit voor haar in de kleine dingen. “Prachtig toch. Ik hou van schoonheid. Zelfs al zit die in een eenvoudig boeket bloemen. Of in een film. Als ik ontwerp zijn sterren zoals Romy Schneider, Catherine Deneuve en Audrey Hepburn mijn grote voorbeelden. De kleren die deze vrouwen dragen, zijn volgens mij het toppunt van elegantie. Hun uitstraling, hun jurken zijn een onuitputtelijke brons van ideeën. Zo zie ik ook de vrouwen voor wie ik ontwerp. Chique en piekfijn gekleed. Ongeacht wat de dag of de avond mag brengen. Ik hou van het vrouwelijk lichaam. Een snit moet vooral flatterend zijn. Vrouwen moeten zichzelf tonen. Hun sterke punten in de verf zetten. Zo maak ik graag korte, loszittende jurken die alle aandacht op de benen richten. Lange jurken zijn steevast nauw aansluitend. Op broeken heb ik het dan weer niet zo begrepen. Jasjes staan garant voor een stijlvol imago. Kijk maar naar eender welke film van Hitchcock, geen vrouw die er niet op haar paasbest bijloopt. Ach, een collectie bedenken is zoals een trein die komt aandenderen. Ik voel de spanning al van ver.”

Jersey is zonder twijfel een van haar favoriete stoffen. Zijde verwerkt ze vooral in haar nieuwste geesteskind: de balcollectie. “Geen vrouw van 20 die haar gading vindt in het traditionele aanbod cocktailjurken. Zo klassiek en oubollig die dingen zijn! Hoog tijd om daar verandering in te brengen. Een vijtiental kort en lange jurken heb ik ontworpen. Voor pittige, jonge vrouwen die houden van feestkleding die hen flatteert, die hen op het lijf geschreven is. Waarin ze zich goed voelen. een beetje dromering, maar altijd supervrouwelijk.” Tara Jarmons elegantie werd zopas onderscheiden met de prestigieuze prijs Femmes en Or. Voor vrouwen die zich het afgelopen jaar in de schijnwerpers werkten: de beste in elke categorie. Ze is de eerste om de prijs te relativeren. “Ik maak het liefste jurken. En omdat het modebeeld zich de jongste tijd richt op vrouwelijke silhouetten, kreeg ik de prijs. Natuurlijk ben ik gevleid, maar mode blijft toch heel erg trendgevoelig. Iedereen weet dat wat vandaag in is, morgen weer even makkelijk uit kan zijn. Maar het is een mooie waardering in een veeleisend metier.”

Mode is een vermoeiend vak, zegt Tara Jarmon. “Vaak genoeg gaat het in mijn hoofd van: ‘O mijn god, alwéér!’ Vrouwen verlangen steeds nieuwe dingen. Daarnaast loopt de productie niet altijd zo vlot als ik wel zou willen. Collecties worden uitbesteed aan Oost-Europa, Roemenië en Bulgarije. Tricot gaat naar China. Gewoon omdat ik alles heel snel nodig heb. Bedrijven investeren daar constant in nieuwe technologieën die het werk sneller doen verlopen. In tegenstelling tot de producenten in Frankrijk. Het is maar een piepklein deel van de collectie dat hier wordt gefabriceerd. Het blijft een zoektocht naar de beste oplossingen. 

Haar kinderen hebben haar hun hele leven lang hard zien werken. Tara is moeder van drie. Zacharia (19), Camilla (17) en Joshua (14) zijn niet meteen van plan in de voetsporen van hun moeder te treden. “Ze zijn een beetje bang van de tol die een leven in de mode eist. Hoewel de jongste af en toe overweegt om ooit een mannencollectie op poten te zetten. De tijd zal het uitwijzen. Het zou een mooie aanvulling van mijn dameslijn kunnen zijn”, glimlacht ze. Op de vraag wat ze zelf nog meer wil, antwoordt Tara Jarmon beslist. “Een strandlijn: luchtige makkelijke kleren om mee op vakantie te nemen. Of waarom geen haute couture? Kan ik al mijn fantasie op botvieren. Alleen, het is het immense prijskaartje dat eraan vasthangt en mij voorlopig nog tegenhoudt.”

Populaire posts